#

Podzim 2024

#

Podzim 2024

#

Podzim 2024

#

Navigace

Obsah

« Zpět na Strom životních situací

Žádost o vrácení přeplatku daně

3. Pojmenování (název) životní situace

Žádost o vrácení přeplatku daně

4. Základní informace k životní situaci

V určitých situacích je možné, že správce daně bude na osobním daňovém účtu daňového subjektu evidovat vyšší částku, než která odpovídá výši daně, kterou je daňový subjekt povinen uhradit; tuto částku zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále též "daňový řád"), označuje jako přeplatek.

Definice pojmu přeplatek (§ 154 odst. 1 daňového řádu) - přeplatek je částka, o kterou úhrn plateb a vratek na kreditní straně osobního daňového účtu převyšuje úhrn předpisů a odpisů na debetní straně osobního daňového účtu.

Daňový řád od přeplatku odlišuje přeplatek, který lze označit jako přeplatek vratitelný.

Přeplatek se stane přeplatkem vratitelným, pokud daňový subjekt nemá u správce daně evidovaný jiný nedoplatek na témže či jiném osobním daňovém účtu (tj. neuhrazenou daň či její příslušenství), příp. jiný správce daně nepožádá o převedení tohoto přeplatku na úhradu jím evidovaného nedoplatku.

V případě, že daňovému subjektu vznikne na osobním daňovém účtu vratitelný přeplatek, může požádat o jeho vrácení.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

V této věci je oprávněn jednat:

  • daňový subjekt - fyzická osoba,

  • daňový subjekt - právnická osoba; za právnickou osobu jedná statutární orgán nebo ten, kdo prokáže, že je oprávněn jednat jejím jménem podle jiného právního předpisu,

  • zákonný zástupce nebo opatrovník fyzické osoby, která nemůže před správcem daně jednat z důvodu omezené svéprávnosti (zejm. pro nedostatek věku nebo z důvodu jejího omezení soudem),

  • zmocněnec zvolený daňovým subjektem nebo ustanovený zástupce,

  • společný zmocněnec či společný zástupce,

  • zaměstnanec právnické osoby nebo jiná fyzická osoba, která vykonává činnost této právnické osoby - právnická osoba je může pověřit, aby jednali jejím jménem před správcem daně v rozsahu tohoto pověření,

  • zaměstnanec podnikající fyzické osoby nebo jiná fyzická osoba pověřená k tomu, aby jednala jejím jménem před správcem daně v rozsahu tohoto pověření,

  • prokurista právnické osoby - při správě daní je oprávněn jednat jejím jménem, může-li podle udělené prokury jednat samostatně.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Přeplatek se na žádost daňového subjektu vrátí, činí-li nejméně 100 Kč a nemá-li současně daňový subjekt nedoplatek na jiné dani u téhož správce daně, nebo neuplatnil-li požadavek na úhradu nedoplatku jiný správce daně.

Činí-li daňový přeplatek méně než 100 Kč, správce daně jej vrátí jen ve výjimečných případech tak, aby byla zajištěna zásada hospodárnosti.

Pokud daňový subjekt o vrácení vratitelného přeplatku nepožádá, platí, že tento přeplatek zůstává jako platba na neuhrazenou daň na osobním daňovém účtu, na kterém je evidován.

Z moci úřední vrací správce daně vratitelný přeplatek, pokud tak stanoví zákon.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Žádost může být podána:

  • ústně do protokolu u příslušného správce daně,

  • písemně (v listinné podobě), a to buď prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, nebo osobně přímo u správce daně; písemná podání musí být vlastnoručně podepsána osobou, která podání činí, nebo

Ze žádosti musí být patrno - kdo ji činí, z jakého osobního daňového účtu má být přeplatek vrácen, a zda má být přeplatek vrácen na adresu nebo na bankovní účet; pokud ze žádosti nebude patrno, jaká část přeplatku má být vrácena, bude daňovému subjektu vrácen celý přeplatek.

V případě požadavku vrácení přeplatku na bankovní účet je třeba uvést číslo účtu, pokud toto nebylo uvedeno v přihlášce k registraci daně, na jejímž osobním daňovém účtu je přeplatek evidován.

Součástí daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob je (na zadní straně) předtištěná žádost o vrácení přeplatku.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Obraťte se na příslušný finanční úřad, resp. na jeho územní pracoviště, na němž je uložen spis.

Informace o uložení spisu lze nalézt v "Pokynu č. GFŘ-D-12, o finančních úřadech, jejich územních pracovištích a o umístění spisu nebo jeho příslušné části", a dále v "Pokynu č. GFŘ-D-13, ke změně umístění spisů v rámci finančního úřadu".

Od 1. ledna 2013 je na území České republiky zřízeno 14 finančních úřadů, a to pro jednotlivé kraje, pro hlavní město Prahu, a dále Specializovaný finanční úřad.

Finanční úřad vykonává věcnou působnost prostřednictvím svých územních pracovišť, na nichž jsou uloženy daňové spisy poplatníků.

Kontakt poplatníků s finančními úřady je zajištěn prostřednictvím územních pracovišť finančních úřadů.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

V případě osobního jednání je úřední osoba oprávněna požadovat předložení průkazu totožnosti.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou stanoveny.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Přeplatek musí být daňovému subjektu poukázán do 30 dnů od doručení žádosti, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.

Za den poukázání přeplatku se považuje den, kdy došlo k jeho odepsání z účtu správce daně.

Nemá-li daňový subjekt ke dni podání žádosti u správce daně vratitelný přeplatek, běží lhůta pro jeho vrácení až ode dne následujícího po jeho vzniku (po dosažení částky 100 Kč), pokud se tak stane nejdéle do 60 dnů ode dne podání žádosti.

Nevznikne-li do této lhůty vratitelný přeplatek, žádost se zamítne.

Nepožádá-li daňový subjekt o vrácení vratitelného přeplatku do 6 let od konce roku, ve kterém přeplatek vznikl, přeplatek zaniká.

Vznikne-li v důsledku zrušení, změny nebo prohlášení nicotnosti rozhodnutí o stanovení daně, jakož i v důsledku neoprávněného vymáhání, vratitelný přeplatek, vrátí jej správce daně bez žádosti (tj. z moci úřední) do 15 dnů ode dne účinnosti rozhodnutí, kterým bylo rozhodnutí o stanovení daně zrušeno, změněno nebo prohlášeno za nicotné, anebo ode dne prohlášení neoprávněného vymáhání.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Podání lze učinit datovou zprávou:

  • odeslanou prostřednictvím datové schránky do datové schránky správce daně,

  • opatřenou uznávaným elektronickým podpisem a odeslanou prostřednictvím aplikace "Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)", která je pro podání v daňových věcech elektronickou podatelnou správce daně; podání v daňových věcech nelze zasílat na e-mailovou adresu podatelny konkrétního správce daně,

Účinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy bez uznávaného elektronického podpisu nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno nebo opakováno některým z výše uvedených způsobů elektronické komunikace, nebo písemně, popř. ústně do protokolu.

28. Popis byl naposledy aktualizován

10.04.2015

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.