Obsah
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Hospitalizace v zahraničí
3. Pojmenování (název) životní situace
Hospitalizace v zahraničí
4. Základní informace k životní situaci
Zajištění zdravotní péče občanů České republiky formou hospitalizace.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Iniciátorem hospitalizace je nemocná či zraněná osoba nebo osoba blízká, případně policie; v kritické situaci kterákoliv osoba.
V průběhu hospitalizace může zastupitelský úřad České republiky poskytnout pomoc hospitalizovanému, např. zprostředkovat komunikaci mezi ním i osobami blízkými, být nápomocen při zajištění převozu do České republiky atd.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Podmínky hospitalizace v zahraničí se liší podle právních předpisů a místní situace daného státu, podstatná bývá otázka finanční úhrady za poskytnuté lékařské služby.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Před cestou do zahraničí je nezbytné sjednat adekvátní cestovní zdravotní pojištění platné pro konkrétní cizí státy (pojištění by mělo zahrnovat úhradu nákladů léčebných výloh, repatriaci, tj. převoz osoby do České republiky, převoz lidských pozůstatků do České republiky atd.).
Čeští občané mají při pobytu v jiném členském státě Evropské unie nárok pouze na nutnou a neodkladnou zdravotní péči na účet své zdravotní pojišťovny. Doporučuje se tedy (i při cestování v rámci Evropské unie) sjednat příslušné připojištění.
8. Na které instituci životní situaci řešit
V nejbližším léčebném zařízení a s příslušnou zdravotní pojišťovnou či její asistenční službou.
V případě potřeby je možné se obrátit i na konzulární oddělení zastupitelského úřadu České republiky v zahraničí.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Platný cestovní doklad či jiný doklad prokazující totožnost, v případě možnosti doklad o pojištění.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formuláře ohledně sjednání zdravotního pojištění, jakož i formuláře prokazující pojištěnecký vztah, jsou k dispozici u pojišťovacích institucí.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatky se zpravidla v případě hospitalizace nevybírají.
Úhradu hospitalizace zajišťuje příslušná zdravotní pojišťovna a v případě neexistence pojištění zajišťuje úhradu nákladů léčebných výloh v zahraničí hospitalizovaný, případně osoby blízké, známí atd.
Zastupitelský úřad České republiky za svou součinnost nevybírá žádný poplatek.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty nejsou stanoveny.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Závisí na konkrétním případu, např. tlumočník.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Závisí na konkrétním případu; v zásadě je však žádáno podání relevantních informací ohledně zdravotního stavu hospitalizovaného (např. možné alergie, pravidelné užívaní léků, předchozí úrazy, prodělané operace apod.).
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu příslušné zdravotní pojišťovny či její asistenční služby.
28. Popis byl naposledy aktualizován
03.08.2015
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.