#

Podzim 2024

#

Podzim 2024

#

Podzim 2024

#

Navigace

Obsah

« Zpět na Strom životních situací

Umístění stavby na lesním pozemku

3. Pojmenování (název) životní situace

Umístění stavby na lesním pozemku

4. Základní informace k životní situaci

Umístění stavby na lesním pozemku se řídí podle zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (dále též "lesní zákon"); jedná se o jiné využití a odnětí lesních pozemků podle § 13, 15, 16 a 17 lesního zákona - odnětí pozemků plnění funkcí lesa (dále též "odnětí") a omezení využívání pozemků pro plnění funkcí lesa (dále též "omezení").

Všechny lesní pozemky musí být účelně využívány k plnění funkcí lesů. Lesní zákon výslovně stanoví, že využití lesních pozemků k jiným účelům je obecně zakázáno. Tento zákaz však nemůže být bezvýjimečný a o výjimce, která zpravidla předchází vlastnímu rozhodnutí o odnětí (o omezení), rozhoduje orgán státní správy lesů.

V režimu ustanovení § 15 a 16 lesního zákona se provádí odnětí nebo omezení lesních pozemků pro plnění funkcí lesů, které může být trvalé nebo dočasné. Každé trvalé či dočasné rozhodnutí o odnětí lesních pozemků je podle § 17 lesního zákona zpoplatněno odvodem, z něhož se 60 % převádí do Státního fondu životního prostředí a 40 % obci, v jejímž katastrálním území k odnětí došlo. Výše odvodu je nedílnou součástí žádostí o odnětí a stanoví se výpočtem podle přílohy lesního zákona.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Žádost podává ten, v jehož zájmu má k odnětí či omezení dojít (např. vlastník pozemku).

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Splnění všech požadovaných náležitostí.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Žádost o umístění stavby podejte písemnou formou na příslušný úřad.

8. Na které instituci životní situaci řešit

O žádosti rozhoduje místně příslušný úřad obce s rozšířenou působností v rozsahu do výměry 1 ha (1. stupeň).

V případě výměry 1 ha a větší rozhoduje o žádosti místně příslušný krajský úřad - referát životního prostředí (2. stupeň).

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Předložte žádost obsahující náležitosti stanovené vyhláškou č. 77/1996 Sb., o náležitostech žádosti o odnětí nebo omezení a podrobnostech o ochraně pozemků určených k plnění funkcí lesa, a to zejména:

  • identifikaci žadatele (jméno a příjmení, bydliště, číslo občanského průkazu),

  • zdůvodnění žádosti,

  • rozsah odnětí nebo omezení, jeho způsob (trvalé, dočasné na dobu),

  • údaje o dotčených pozemcích (obec, katastrální území, číslo parcely, druh pozemku, výměra, údaje o vlastnících, spoluvlastnících či nájemcích pozemků),

  • snímek z mapy katastru nemovitostí, popřípadě geometrický plán,

  • údaje lesního hospodářského plánu (lesních hospodářských osnov) o dotčených lesních porostech,

  • výpočet náhrad škod na lesních pozemcích a předpoklad zvýšených provozních nákladů,

  • výpočet poplatků za odnětí,

  • návrh plánu rekultivace (pokud je nutný),

  • pravomocné územní rozhodnutí vydané příslušným stavebním úřadem,

  • vyjádření vlastníka nebo nájemce dotčeného pozemku,

  • vyjádření odborného lesního hospodáře,

  • stanovisko příslušného orgánu státní správy ochrany přírody.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou stanoveny.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Zpoplatněno je pouze místní šetření prováděné správním úřadem podle položky 20 zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve výši 100 Kč za každou i započatou hodinu. Poplatek se vyměřuje po ukončení místního šetření ve lhůtě do 1 měsíce.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Vaše záležitost bude vyřízena do 30 dnů po podání žádosti.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Taxační údaje o lesních porostech a příslušné výpočty náhrad škod a poplatků za odnětí vyhotoví na základě samostatné žádosti regionální pobočky Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů nebo pracoviště lesní projektové organizace. Podrobné informace podají orgány státní správy lesů.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Je možné využít elektronické podatelny místně příslušných úřadů obcí s rozšířenou působností.

28. Popis byl naposledy aktualizován

06.09.2005

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.